Min viktresa 2022 #21

Min kalender hjälper mig med det mesta. Så även min viktresa.
Längst bak i kalendern fick man välja (om man ville) olika förtryckta sidor. Det gjorde jag.

Till att börja med valde jag 30-dagars utmaning

Förändra en gammal vana eller starta en ny - på 30 dagar.
Här ska jag skriva i vilken vana jag vill ha. När utmaningen startar och slutar. Varför denna vana är viktig för mig. Mina svagheter och styrkor i vanan. Vad får jag för belöning efter 30 dagar? Jag kan även fylla i en stöttande kompis.
Sedan checkar jag bara av boxarna för vilka dagar jag gjort den nya vanan.

Efter det har gått 30 dagar ska jag fylla i hur det gick och vad jag lärde mig under dessa dagar. Och sist, men inte minst, Skulle jag göra det igen?

Den här använder jag både till mina dagliga promenader och till att blogga varje dag. Än så länge går det bra. Jag känner mig otroligt motiverad och mer blir det för varje ✅ jag gör.

Nästa kategori som jag valde är Månadens mål
Här ska jag fylla i vilken månad det gäller. Sedan är det dags att fylla i tre saker jag vill göra, när de är klar finns en checklista att bocka av.
Här fyller man i prioriteringar och vad jag ska börja med.
Efteråt fyller jag i hur det gick. Vad jag lärde mig och vilken belöning jag ska få. Och sist fyller jag i stjärnor (1-5) om hur jag känner för mina prestationer.

Den här kan jag ärligt säga att jag glömt bort att använda mig av.

Nästa kategori är Storrensa ditt hem
Rensa en kategori i taget. Behåll bara det som gör dig glad.
Rensa per kategori:
* Dela upp de saker du äger i kategorier: ex. kläder, skor, böcker, viktiga papper, prylar.
* Bestäm den kategori du vill rensa/sortera och boka upp ett tillfälle för detta!
* Ta fram allt i den kategori du vill rensa.
* Dela upp i två högar: behålla-högen och göra-sig-av-med-högen.
Behåll-högen Studera varje föremål och avgör om det fyller någon av dessa tre punkter:
1. Gör dig glad
2. Fyller en praktisk funktion
3. Är känslomässigt betydelsefull för dig
Behåll i så fall

Göra-sig-av-med-högen Om du svarade NEJ på alla tre punkterna ovan kan du göra dig av med föremålen. Det är saker som du inte känner något speciellt inför eller som redan spelat ut sin roll.

* Fundera sedan över om det finns något effektivare sätt förvara föremålen i behåll-högen. T ex vika eller hänga kläderna på sådant sätt att inget plagg blir dolt bakom annat. Det som ligger dolt tenderar att aldrig användas. Tänk också efter så att du förvarar saker som hör till samma kategori på samma - och mest logiska - plats.På så vis undviker du att du skaffar alltför många dubbletter av exempelvis basvaror du redan har hemma.

Den här började vi med i källaren och vårat förråd där. Sen kom pandemin och satte stopp, eller gjorde en otroligt lång paus från allt. Det är nog dags att vi tar tag i det igen.

Nästa kategori är Organisera ditt hem.
Ta tag i oredan genom att rensa ett område åt gången.

Det här gör jag ofta. Men det tycks komma mer hela tiden ändå. Vi har inte överflöd av prylar och nästan alla prylar (förutom de i källaren) använder vi. Vi lever lite minimalistiskt.
Även om det är mycket som kan göras ändå.

Organisera dina områden
Oreda eller en massa prylar som fyller hem och förråd till bredden skapar lätt frustration och stress. För många blir detta ett överväldigande projekt att ta tag i. Det är mycket lättare att komma igång att rensa när man bryter ner projektet i mindre portioner.
Här har maken och jag ett tips! Gör det till en härlig dejt tillsammans. Korka upp skumpaflaskan och ta med finglasen och sätt igång. Glöm inte att skåla för varje kartong ni gått igenom 🥂

Skriv ned en lista på de områden, rum eller kategorier av föremål som du vill städa/rensa/organisera. Markera de områden som du känner skapar mest problem och irritation i ditt hem med "prio" och börja där.

Boka gärna upp en tidpunkt då du eller någon i ditt hushåll ska göra detta, så ökar chansen att det verkligen blir gjort!

För tänk så skönt det är när du är klar! Vad får du för belöning då? Det är ditt val!

Hur går det med maten då? Jo det går alldeles utmärkt, igår lagade jag flera rätter och idag ska jag göra några till. Det är perfekt att bara plocka fram när jag blir hungrig. Mycket enklare att välja rätt (fast jag tycker inte det är svårt) när det ska gå snabbt eller att jag ska laga mat till resten av familjen. Då brukar orken vara slut till min mat och risken att äta samma som de är stor. Annars har jag det perfekt, för oftast lagar maken all mat.

Hur mår jag då? Jag är så himla trött. Men det beror inte på maten, utan att jag sover för lite. Jag har jobbhelg i helgen, så jag skulle verkligen behöva sova mera inför det. Men barnen ska till skolan även på mina lediga dagar, så det är bara att kliva upp. Men idag ska jag sova! Om bara en liten stund ska jag krypa ner i sängen och vila mig iForm.

Anneli Hägg

Gillar